Etappearkiv

klikk på etappeoverskriften for å se hele etappen

Tahiti fredag 12. juli 2024. Da er mine 90 dager i Fransk Polynesia over. Jeg må forlate landet i dag og sette kursen mot neste opplevelse, Cook Islands. Disse 3 månedene i Fransk Polynesia har gått fort og jeg har besøkt mange havner og sett hvor forskjellig og stort Fransk Polynesia er.

Tirsdag 30. april 2024. Etter at v ankom Hiva Oa brukte vi noen dager på vask og stell av båten. Grønsken stod til langt opp på skrogsiden. Måtte også bytte ut en silikon fuge på kabin taket, begynte å lekke i en skikkelig regnbyge ute på Stillehavet. Det dryppet ned i sofaen , hvor jeg prøve å få litt søvn...

Vi startet far Panama City 10 mars og ankret opp ved Hiva Oa 11 april. Totalt 4 043 nautiske mil med gjennomsnittsfart 5.1 knop. Vi hadde en fin tur, opplevde mye på godt og vondt. Utstyr sviktet, vinden ble bort, seilte oss fast i fiskeutstyr, mye vind, flatt hav og store bølger, regn og sol. Og det var godt å...

Ukene flyr og jeg har siden sist bloggpost hatt ett opphold i Norge for å besøke familien. Nå er jeg tilbake i Panama og klar for å krysse Stillehavet. Stein-Erik har kommet over Atlanteren og sagt seg villig til å bli med på ferden. Kjekt. Båten er klargjort, og vi har til og med fått tak i en ny autopilot...

Søndag 7. januar 2024. Ukene går fort. Etter at gutta fra Bergen dro tilbake 4 desember ble jeg liggende i Playita til lørdagen. Fredagen kom riggereren fra Shelter Bay og skiftet begge D2 vaierne, sjekket spenningen i øvrige slik at riggen igjen var 100% klar for nye oppdrag. Jeg hadde tenkt å dra ut til Taboga og bli liggende noe...

Mandag 4. desember 2023. Kvelden mandag 20. november mønstret Geir, Stein-Erik og Christopher på. Kjekt med besøk fra Norge. Med seg hadde de litt forsyninger som kommer godt med. Flyturen gikk greit bortsett fra bagasjen til Geir som ikke dukket opp. Den ble levert om kvelden dagen etter og så ut som den hadde vært i et flykrasj. I bagasjen...

Lørdag 20. oktober 2023. Tirsdag 10. oktober om formiddagen kom Linn, Martin, Felicia og Amanda til Shelter Bay marina. Og det var utrolig kjekt å se de igjen, en stund siden nå. Etter at de hadde fått pakket litt ut tok vi oss en tur til stranden mot atlanterhavet. På turen fikk vi sett flere dyr som aper, vaskebørn og...

Shelter Bay

29.10.2023

Mandag 9. oktober 2023. Oy, ukene går fort og nå er det lange siden jeg har oppdatert loggen min. Jeg kom tilbake til Shelter Bay 8. august. Ukene har flydd avgårde og er blitt brukt til vedlikehold, vask, fiks av instrumenter og velferd. Ny AIS er innstallert og radaren er fikset. Generator og påhengsmotor har fått sine servicer og alt...

Med litt flaks og god timing klarte vi (Olav, Henning og Sindre) å komme oss på besøk til Janni i Panama. Vår tur startet 5 uker tidligere i Nicaragua og nå var det duket for finalen - 5 dager på seiling med Janni.
Det startet veldig behagelig med en fantastisk hotellovernatting der vi fikk møte crewet som gikk av...

Tusen takk for fine dager på Festina Lente rundt San Blas Øyene i Panama. Ruten var Shelter Bay Marina - nattseilas til Nugindup - BBQ Island - Coco Banderos - Nugindup før nytt nattseilas tilbake Shelter Bay Marina.

Onsdag 5. juli 2023. Søndag var jentene klar for å seile til San Blas og jeg var klar for å reise til Panama City for noen dager før kursen ble satt hjemover. På grunn av at båten måtte på land utsatte jeg hjemreisen med en uke. Jeg hadde ærlig talt ikke trodd at båten skulle komme på vannet lørdag. Men...

Lørdag 1. juli 2023. Jeg har lagt i Shelter Bay Marina siden 1. juni. Tiden har gått fort. Det er regntid her i Panama -det betyr at det kommer noen byger med ujevne mellomrom og det har også vært med dager med regn hele dagen. Lyn og torden hører også med. Temperaturen om dagen er ca 30 grader og 24...

Fredag 23. juni 2023. Når jeg kom til Shelter Bay tenkte jeg det vikle være greit å melde seg som mannskap på en båt og være med gjennom kanalen slik at jeg hadde litt erfaring når jeg selv skal gjennom. Jeg ble tidlig kjent med Rolf, en bergenser med en Malø 37 som skulle gjennom. Han trengte noen for å...

Torsdag 1. juni 2023. En stund siden bloggen ble oppdatert, men her kommer litt fra de siste 2 ukene. !7. mai ble feiret med lunsj som varte til kvelds i båten til Lisbeth og Andreas. Daena og Robin fra Canada ble også med på feiringen og de fikk også sett litt av 17. togene på TV. De var imponert. Fredag...

Tirsdag 16. mai 2023. Søndag seilte vi videre i San Blas til øyen Banedo, en kort tur på 5,3 nautiske mil. Banedo ligger sammen med en del andre små øyer og vi ankret opp i mellom dem. Fra før var det noen andre seilbåter som lå for anker også. Det så virkelig flott ut her. Øyene med palmetrær og kritthvite...

Fredag 12.mai 2023. Onsdag kastet vi loss og seilte fra Cartagena til El Porvenir i Panama. En tur med lite vind og mye motorseiling. Savnet av autopilot er stort, men vi løste det med kortere vakter, så turen gikk fint. Den var på 231,6 nautiske mil og tok 2 døgn og 6 timer. Vi hadde motstrøm hele veien på mellom...

Tirsdag 9. mai 2023. Etter en liten tur til Isla Grande er det kjekt å være tilbake i Cartagena. Her er det fremdeles mye å se. Vi tilbrakte dagene med å vandre omkring i byen, både gamlebyen og nyere bydeler. Colombia har vireklig overrasket positivt på aller måter og vi anbefaler Cartagena som et reisemål uten å stusse.

Lørdag 6. mai 2023. Onsdag seilte vi til øyen Isla Grande, et naturreservat og turiststed. En tur på litt over 20 nautiske mil som tok 4,5 timer. Fin tur, lite vind og mye motor. Samme opp igjen lørdagen. På satellittbilde og fra sjøen så det ut som øyen hadde litt bebyggelse i sjøkanten og ikke noe inne på land. Stor...

Onsdag 3. mai 2023. I dag er det ett år siden jeg seilte fra Bergen. Og hvilken tur det har vært. Her kommer en liten oppsummering:

Søndag 30. april 2023. Allerede torsdag morgen kom Kevin for å se på storseilet og vurdere jobben. Ha kom kjapt med en pris vi syntes var billig og sa at jobben var hans. OK, sa han, jeg tar med meg seilet med en gang og kommer tilbake med det i løpet av 2-3 dager. Vi startet med å ta ned...

Onsdag 26. april 2023. Onsdag 19. april startet vi på turen til Colombia. Inn i bukten til Samana blåser det godt hele døgnet, men minst om morgenen. Så vi la tidlig avgårde, halv syv var vi i gang på etappen. Turen ut av bukten er ca 3 timer og det er motorkjøring hele veien. Ute fikk vi vind opp i...

Tirsdag 18. april 2023. I dag kom endelig pakken fra Starlink. Vi er skikkelig spente på hvordan Starlink vil fungere ombord på båten. Vi har hørt mye bra. Vi innstallerte kjapt Antennen på dekk og koblet opp. Jippi, vi hadde nå internett med brukbar hastighet. Når vi kommer til neste stopp, må vi få laget et godt opplegg for antennen,...

Torsdag 14. april 2023. I går morges mønstret Janni på. Superkjekt. Hun hadde også med seg litt godiser blant annet fra Linn og jentene, deilig. Vi brukte dagen til å komme i orden, samt en spasertur inn til Samana ( 1 time hver vei ). Veien inn fant vi via Google og gikk gjennom skauen. Men vi fant frem og...

Onsdag 12. april 2023. Mandag seilte jeg fra Charlotte Amalie til Bahia Marina på Den Dominikanske rebublikk. En tur på 265,5 nautiske mil og jeg seilte i 2 døgn og 7 timer. Hadde fin seilevind de første 12 timer, så forsvant vinden omtrent helt og de ble motorseiling resten av veien. Turen gikk fint, fikk litt besøk av delfiner og...

St Thomas

09.04.2023

Fredag til Søndag var jeg turist og vandret rundt i Charlotte Amalie (hovedstaden på øyen) og lørdagen gikk jeg tvers over øyen (1,5 timers tur i god gangfart) for å besøke Coral world, Coral World et et spesielt akvarium vel verdt et besøk. Men av alle dager hadde de valgt å holde stengt denne dagen, så jeg ble litt lang...

Torsdag 6. april 2023. I dag seilte jeg videre til Charlotte Amalie på St Thomas US Virgin Island. En kort tur på 16,2 nautiske mil. Været var overskyet med regn og moderat vind, men unntak av en squall som varte i 15 minutter, en vind på 20 m/s og masse, masse regn. Hadde heldigvis bare storseilet oppe og vinden presset...

Tirsdag 5, april 2023. Søndag seilte jeg fra St Martin til Sopers Hole BVI. En tur på 98,8 nautiske mil. Jeg startet litt ut på formiddagen for å komme frem neste morgen i dagslys. Fikk litt vind på turen , 10-13 m/s og sjøen var til tider stor og tung, ble litt gynging. Turen tok 20 timer og jeg ankret...

St Martin

29.03.2023

Onsdag 29. mars 2023. Har vandret litt rundt på St. Martin, et besøk på fortet med fantaskisk utsikt og en tur til den kjente stranden ved enden av flyplassen. Her kommer flyene som skal lande rett over hodet på deg. Mandag kom Aurora inn i havne også. Veldig kjekt å treffe igjen Jane og Torstein som jeg seilte sammen med...